Wat biedt digitale televisie ons, buiten een hoop overbodige buitenlandse zenders? (Turkse staatstelevisie, iemand?). Laten we daarom onze blik richten op het binnenlandse aanbod. Ik soms ze voor het gemak nog eens in numerologische volgorde op: Njam!, Exqi, Acht, Stories, Life!tv, Vitaliteit, ActuaTV en voor de tv-verslaafden reken ik er OnzeTv ook nog bij. Welke behoeften worden vervuld door deze zenders? Of moeten we eerder spreken van behoeftencreatie?
Njam! leert ons koken, Exqi doet ons opera verzoenen met sport, Acht! toont ons het beste uit het buitenland, Stories vertelt verhalen van de gewone man, Life!tv bedient de man in al zijn noden, Vitaliteit maakt ons gezonder, ActuaTv kijkt naar de politiek en OnzeTv bericht over onze buren die we alleen nog binnenlaten via het veilige tv-scherm.
Het lijstje leest als een opsomming van hedendaagse aanklachten tegen het medium televisie: te veel kookprogramma's, te veel sport, te veel human interest, te veel politiek ('we zouden ze beter doodzwijgen') en te veel welness. En dan doen die digitale zenders er nog een schepje bovenop. Er is altijd wel een doelgroep voor handen die niet genoeg kan krijgen van waar anderen te veel aan hebben.
Als er dan al eens een werkelijk unieke zender erbij komt zoals GunkTv (spreek uit: junktv) die een onbeantwoorde doelgroep weet aan spreken moet die er als eerste de brui aan geven. Misschien waren ze in het businessplan vergeten dat hun doelgroep wegens hun specifieke kenmerken meer achter hun computer te vinden is dan voor het kleine scherm. Een klein detail, dat makkelijk over het hoofd kan gezien worden, maar met grote gevolgen. Toch niet zo verslavend als de naam beloofde. Waarom zou je ook op tv kijken naar mensen die gamen als je het op dat eigenste moment zelf kunt doen.
Zijn er nog gaten in de digitale televisiemarkt, opportuniteiten? Wel laten we eens kijken: om succesvol te zijn als digitale zender moet je programma's uitzenden waarvan er al een overaanbod op de traditionele zenders te zien zijn en er moet sprake zijn van een onbeantwoorde doelgroep. Ik stel u voor: een kwiskanaal. Er is genoeg archiefmateriaal voor handen uit het buitenland en zeker uit Vlaanderen, bovendien ben je verzekerd van een constante stroom nieuwe afleveringen want zoveel vragen, zoveel antwoorden er zijn. En kijkers gegarandeerd want met het toenemende aantal quizzen op de Vlaamse buis en steeds strenger wordende selectiecriteria wil de toekomstige quizkandidaat goed voorbereid op de afspraak komen in de vele voorrondes die voorafgaan aan de eigenlijke tv-quiz. Ik heb ook al een goeie naam: 'Pas!'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten