vrijdag 1 oktober 2010

Over geluk in kleine huisjes

Het geluk zit in de kleine dingen. Wel Jay Shafer heeft dit wel heel letterlijk opgevat. Hij ontwerpt en bouwt kleine huizen die ongeveer de oppervlakte hebben van de slaapkamer waar u, ingebeelde lezer, zich in bevindt. Ga eens naar www.tumbleweedhouses.com als je me niet gelooft. Tenzij je claustrofobisch bent, ik wil niet dat je vannacht nachtmerries krijgt. Wel jammer dat mensen die eerst enthousiast reageren (op andere sites die hierover berichten) zich direct zorgen maken over de grond waar dat kleine huis zijn eindbestemming moet vinden. Terwijl zo’n huis juist aantoont dat wij veel te geobsedeerd zijn door een eigen lapje grond. Het zou toch beter zijn als we allemaal zigeuners waren in plaats van vast te houden aan die ene plaats.

Die kleine huisjes zijn toch de ideale oplossing voor al die eenzame vrijgezellen en kinderloze koppels die nu in een treurig appartement moeten resideren. ’t Zou een mensenrecht moeten zijn: "dat geen enkele mensch zijn toevlucht moet zoeken in hoogbouw". We halen al die appartementsblokken naar beneden en op de vrijgekomen ruimte kunnen dan die kleine huisjes staan. Bovendien staan die huisjes op wielen, dus als je last hebt van burengerucht kan je gewoon vertrekken, terwijl dit in een appartementsblok meestal eindigt met een assisenproces.

Persoonlijk doe ik het liever met weinig, het is een bijna een levensfilosofie, ware het niet dat ik hiermee een miljard mensen zou beledigen (die hun gevoeg moeten doen in een zakje, die mensen). Ik zou direct mijn intrek willen nemen in zo'n huis, ik droom al jaren om in een tuinhuis te wonen en dit lijkt me de comfortabelere versie daarvan.

Geen opmerkingen: